tisdag 29 oktober 2013

Fleectröja

Lilleman(som inte är så liten utan en st134) behöver en ny fleectröja och som pris för alla tråkiga saker jag fått gjorda idag fick jag ta och sy en. Här en liten beskrivning för er som önskar.
Rita av mönster, jag använde mig av ett från tidningen Ottobre.
Klipp ut alla delar, tröjan i fleece, muddar och kanter i muddväv.
Börja med att kanta ficköppningar om det är sådana på mönstret, eller om du vill ha det helt enkelt. Lägg muddvävsremsan med rätan mot rätan med tyget, sträck lite lätt och sy fast.


Vänd remsan mot baksidan, nåla. Sy en täcksöm, jag valde en "kråkspark" på min vanliga maskin.
Så här blev kantningen av fickan.
Lägg fickdelen bakom framstycket, nåla där du tycker det blir bra att sy. Sy fast fickan.
Sy fast mudden på ärmen.

Sy axelsömmarna.

Sy fast ärmen.
Sy en söm från mudden längst ned på ärmen, hela ärmen och enda ner till nederkant på tröjan.
Sy ihop luvan i bakkant. Kanta den med mudd, som du gjorde på fickan.
Vik in muddarna vid händerna bok baksidan och sy fast.
Sy fast luvan och vik upp en fåll längst ned och sy fast.
Lägg dragkedjan räta mot räta, sy fast, vik bak och sy fast med en söm från framsidan.
Klart! Ingen snygg bild men det kanske kan komma när gossen provar.
 Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar