onsdag 27 februari 2013

Omsydda jeans

Visst är det typiskt att favoritjeansen går sönder. Nu hittade jag en rolig idé för att använda dom igen. I mitt fall hade jag hål på knät så jag klippte av dom där.
Klippte upp benen och en bit upp i grenen. Lägg ut bitarna i grenen så att det ligger platt. Sy fast.
Nu kommer det bli ett mellanrum som behöver fyllas. På baksidan har jag lagt en bit jeans som blev kvar av benen. Sy fast denna.


På framsidan lade jag också en bit jeans som jag sedan sydde på volanger i två andra tyger på. Det hela går till så att du klipper remsor à 7cm breda och tygets längd. Jag valde att kanta det ena tyget men det andra ville jag ha lite fransigt så där sicksackade jag bara nederkanten. Sy en söm i andra långsidan av tyget med er största stygnen raksöm som går. Nu kan du dra i en av dessa trådar så det rynkar sig. Varva de två olika tygerna som du rynkar på jeanslappen du ska sätta i dör fram. Klipp bort överflödigt tyg och sy fast detta i "hålet" fram. Jag lade också en volang nertill...

Voila!
En ny kjol lagom till våren:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar