tisdag 16 oktober 2012

Det bästa jag gjort på hela året!

Ja just nu känns det så i alla fall.
Kom ut till cykeln häromdagen och det blev sååå kallt om rumpan att cykla till stationen. Sadeln blir verkligen helt nedkyld efter en natt ute. Övervägde att skaffa sadelvärmare som kanske kunde funka på samma sätt som motorvärmaren, vi använder ju endå inte bilen...men efter moget övervägande vann idén om att sy ett sadelskydd.
 Sagt och gjort. När jag kom ner till stationen med min nedkylda bakdel hade jag sådan tur att jag hade fått en reklamlapp på pakethållaren dagen innan som jag kunde använda som mall. Jag lade pappret på sadeln och ritade av. Väl i affären klippte jag efter mallen ut två bitar, en i päls som ska värma och en i vaxduk som jag tänkte skulle hålla vätan borta.
 Sedan ska det ju vara en bit som sitter under sitsen och håller det hela på plats. Jag klippte en lång remsa som jag vek in en kanal på ena sidan pch sydde en söm på.
 Nu till själva ihopsättandet.
Nåla fast kanten till sitsen. Lägg pälsen med luggen nedåtoch vaxduken uppåt, och så nålar ni på kanten runt om. Jag hade inte mätt exakt hur lång kanten skulle vara för det är lite svårt när det är så runda kanter utan jag började nåla mitt fram på sitsen och la mitten av kanten mot. När jag kom mitt bak började jag längst fram igen och gick åt andra hållet. När man väl mätt ut hur mycket det går åt kan man ta loss lite av nålarna och sy ihop mitt bak på kanten.
 Sy runt om hela härligheten. Trä i ett gummiband i kanalen och så är det hela klart.
Nu är det bara att pryda sin cykel och njuta alla kalla mornar och kvällar!

1 kommentar: